Så söker du parkering
Vi erbjuder zonparkering, parkeringsplats för olika fordonstyper (bil, moped, mc och cykel) och olika laddmöjligheter för el- och hybridbil. Visa alla parkeringsalternativ. I första hand hyrs parkeringar ut till våra befintliga bostads- och lokalhyresgäster och därefter till övriga sökande. Till lediga parkeringar.
Så fungerar det
Du kan samla köpoäng för parkering på samma sätt som du kan samla poäng i vår lägenhetskö. Du ansvarar själv för bevakningen av ledig parkering. Du kan anmäla intresse till parkering som hyrs ut till den med flest köpoäng och du kan boka objekt som hyrs ut enligt principen ”först till kvarn”. Får du ett kontrakt raderas dina köpoäng.
Hyrs parkeringen ut med köpoäng erbjuds förrådet efter sista anmälningsdatum till den hyresgäst som har flest köpoäng. Om hyresgästen med flest köpoäng tackar nej erbjuds parkeringen nästa hyresgäst som anmält intresse och så vidare. Kontraktet signeras med BankID. Är ni två som står på lägenhetskontraktet måste båda parter signera.
Är du inte hyresgäst kan du boka parkering som hyrs ut utan krav på köpoäng. Du bokar enligt principen ”först till kvarn” och signerar kontraktet med BankID. Kontraktet är preliminärt i väntan på en signerad bekräftelse från Helsingborgshem. Tänk på att moms tillkommer med 25 % för garage, bilplats, zonparkering och carport om du inte hyr en lägenhet hos oss.
Frågor och svar om Zonparkering
Frågor om betalning
Du registrerar ett betalkort som kostnaden för parkeringstillståndet dras ifrån varje månad.
Troligtvis är betalkortet inte öppet för interntköp. Logga in på din internetbank och öppna kortet. Lägg därefter till betalkortet i appen eller på webben igen. Fungerar det fortfarande inte kontakta din bank.
Ja, det går bra. Radera det befintliga betalkortet och lägg sedan till det nya.
När ett tillstånd förnyas och en betalning inte går igenom får du ett sms och mejl med information om att betalningen inte kunde genomföras. Du har fyra dagar på dig att se till att det finns pengar på kortet och att det är rätt uppgifter för betalkortet som är inlagt. Under dessa fyra dagar görs ett dragningsförsök per dag från ditt kort.
Kan ingen betalning genomföras efter fyra dagar avslutas tillståndet och du får ett sms med information om det.
Nej, det spelar ingen roll. Troligtvis måste personen som står på betalkortet godkänna att det läggs till med sitt BankID.
Ja, du kan lägga till mer än ett betalkort. I samband med att du lägger till ett andra kort får du en fråga om vilket kort som ska vara huvudkort (alltså vilket kort pengarna ska dras från). Huvudkortet markeras med en grön bock.
Ja, du har 14 dagars ångerrätt på ditt köp.
Frågor om kö
Gå in på det aktuella tillståndet du vill köpa och sätt upp dig i kö genom att ange din e-postadress.
Du ser vilken köplats du har till ett specifikt tillstånd genom att titta under rubriken kölista i menyn.
När det är din tur i kön att köpa ett tillstånd får du ett mejl och sms med information om att det är din tur. Följ länken i mejlet och genomför ditt köp. Du har två dagar på dig.
Frågor om parkeringstillstånd
Det beror på vilket tillstånd du vill köpa och i vilken stadsdel. Samtliga boendetillstånd vi säljer kräver att du står på kontraktet för en lägenhet hos oss. Övriga tillstånd är oftast öppna för vem som helst att köpa.
Det kan finnas flera orsaker till det.
- För att du inte står på kontraktet för en lägenhet hos oss enligt de krav vi ställt.
- Den e-postadress som du har angett finns inte registrerad hos oss.
Logga in på Mina sidor och uppdatera dina personuppgifter eller kontakta Kundcenter för hjälp. - Du har redan ett aktivt boendetillstånd för aktuell parkering.
Du betalar månadsvis och tillståndet förlängs med en månad i taget. Du avslutar ditt tillstånd i appen eller på webben. Tillståndet går att avsluta till närmsta månadsskifte.
Det som är bra med digitala tillstånd är att du kan ändra för vilket registreringsnummer tillståndet ska gälla. Ändringen kan du göra när du vill och hur ofta du vill på webben eller inne i appen.
Du har totalt två dagar på dig att genomföra köpet, 48 timmar.
Nej, det kan du tyvärr inte. Behöver du inte ditt tillstånd får du avsluta det till närmsta månadsskifte.
Det kan bero på flera saker.
Betalningen har inte gått igenom. I så fall har du fått mejl och sms om det.
Har du köpt ett boendetillstånd kan det vara så att du inte uppfyller kraven längre. Du måste stå på kontraktet för en lägenhet hos oss på det specifika området, adressen eller liknande för att få lov att ha ett boendetillstånd.
Övriga frågor
Ja, det går bra.
Nej, du kan bara lägga in ett registreringsnummer åt gången eftersom du bara kan parkera med en bil åt gången.
Nej, du får avsluta ditt digitala tillstånd och köpa ett nytt på ditt nya telefonnummer.
Frågor och svar: P-huset Drottningen
Här har vi samlat frågor och svar om parkering, betalning, tillstånd och annat som kan vara bra att känna till om P-huset Drottningen.
Zonparkering innebär att du parkerar på valfri ledig plats inom aktuell zon och inte på en specifikt tilldelad p-plats. P-huset Drottningen är en zon. Du kan köpa ett parkeringstillstånd eller betala per timme.
Nej, du behöver inte vara hyresgäst hos Helsingborgshem för att parkera i P-huset Drottningen eller för att köpa tillstånd. Vi har dock reserverat ett antal tillstånd, så kallade boendetillstånd, till våra hyresgäster på Drottninghög.
Nej, initialt är det först-till-kvarn-principen som gäller för alla tillstånd i P-huset Drottningen. Inga köpoäng gäller för P-huset Drottningen. När alla tillstånd är slut kan du sätta upp dig på en separat kö för respektive tillstånd. Detta hanterar du på webben eller i appen. Detta är då en helt ny kö och hänger inte ihop med dina befintliga ködagar.
- För att du inte står på kontraktet för en lägenhet hos oss i stadsdelen Drottninghög.
- Den e-postadress som du har angett finns inte registrerad hos oss.
Logga in på Mina Sidor och uppdatera dina personuppgifter eller kontakta vårt Kundcenter för hjälp. Efter att du uppdaterat dina uppgifter kan du prova att köpa ett boendetillstånd igen.
Du betalar månadsvis och tillståndet förlängs med en månad i taget. Du avslutar ditt tillstånd i appen eller på webben. Tillståndet går att avsluta till närmsta månadsskifte.
Det som är bra med digitala tillstånd är att du kan ändra för vilket registreringsnummer tillståndet ska gälla. Ändringen kan du göra när du vill och hur ofta du vill på webben eller inne i appen.
Ja, säg till dem att ladda ner appen, registrera sig och aktivera timparkering när de kommer på besök.
Du registrerar ett betalkort som betalningen för timparkeringen dras ifrån vid varje tillfälle du parkerar. Kostnaden för parkeringstillståndet dras från betalkortet varje månad.
Om du behöver komma åt din bil utöver öppettiderna kl. 06.00–22.00, krävs en elektronisk passerbricka. De tillstånd som möjliggör det är boendetillstånd, månadstillstånd samt kväll- och helgtillstånd.
Din elektroniska passerbricka hämtas och kvitteras ut i vårt Kundcenter. Om du redan har en elektronisk passerbricka programmeras den för att även gälla P-huset Drottningen. Kontakta vårt Kundcenter.
Det kan finnas flera olika anledningar till det:
- Garaget är stängt mellan klockan 22.00–06.00. För att komma in och ut från P-huset krävs en elektronisk passerbricka.
- Om du har köpt ett dagtillstånd har du bara tillgång till garaget mellan klockan 07.30–17.00.
- Om du, enligt ditt tillstånd, ska komma in i P-huset efter klockan 22.00 och din elektroniska passerbricka inte fungerar kontaktar du vår jour på tel. 042–20 82 00.
Det finns parkeringsplatser i P-huset som är försedda med laddbox. Du startar, avslutar och betalar för laddningen i appen Helsingborgshem: Parkering. Informationsskyltar med instruktioner finns vid varje laddplats.
Då kontaktar du Helsingborgshem så försöker vi hjälpa dig på bästa sätt.
Nej det går tyvärr inte att pausa. Det digitala parkeringstillståndet får i så fall avslutas till närmsta månadsskifte.