Om webbplatsen

   


Så behandlar vi dina personuppgifter

Helsingborgshem behandlar dina personuppgifter när du söker bostad, är hyresgäst eller när du på något sätt är i kontakt med oss. Här beskriver vi hur Helsingborgshem behandlar dina personuppgifter.

Laglig behandling

När vi behandlar dina personuppgifter sker det enligt gällande lagstiftning. Behandlingen kan innebära att vi samlar in, lagrar, eller vidtar någon annan åtgärd med dina personuppgifter. Vi behandlar bara de uppgifter som vi behöver och vi gör det som är nödvändigt för att skydda så ingen kommer åt dina personuppgifter.

Du kan kontakta oss för att få veta vilka personuppgifter vi hanterar som rör dig, se mer om dina rättigheter nedan.

Hur får vi dina personuppgifter?

När du kontaktar Helsingborgshem så samlar vi in personuppgifter om dig som behövs för att kunna utföra de tjänster du behöver eller frågat efter.

Helsingborgshem får även personuppgifter från andra än från dig. Sådana uppgifter kan komma från andra myndigheter eller företag som vi kan använda för att till exempel kontrollera hyresreferenser, kontakta arbetsgivare eller göra en kontroll om du har skulder.

Vi samlar också dina personuppgifter om du ger samtycke att medverka på bild eller film i våra sociala medier. Här hittar du våra riktlinjer för sociala medier.

Vilka uppgifter behandlas?

Helsingborgshem behandlar personuppgifter som du lämnat till oss för att vi ska kunna skriva avtal eller kunna komma i kontakt med dig, så som uppgifter om namn, e-postadress, telefonnummer, postadress och personnummer. Men det kan också röra sig om annan information som du lämnar till oss eller som vi behöver för att till exempel kunna fatta beslut i ett ärende.

Vad använder vi dina uppgifter till?

Helsingborgshem behandlar personuppgifter för olika syften, till exempel för att:

  • kunna hantera frågor som vi får till exempel i vårt kundcenter
  • handlägga ärenden och fatta beslut som rör en enskild person (myndighetsutövning)
  • kunna ge god service
  • kunna ta emot och hantera synpunkter eller felanmälningar
  • fullgöra skyldigheter enligt lag, som till exempel när vi ska lämna ut allmänna handlingar
  • kunna kontrollera att du uppfyller våra krav för uthyrning
  • fullgöra åtaganden som bygger på avtal, så som till exempel när du tecknar ett hyresavtal eller hyr en tillfällig övernattningslägenhet
  • informera om vår verksamhet i olika kanaler, som på webbplatser och i sociala medier
  • skicka information om våra bostadsområden, fastigheter eller lägenheter
  • i vissa tjänster kunna skicka sms-aviseringar, som när vi har reparerat eller fixat något efter en felanmälan

När har vi rätt att behandla personuppgifter?

Helsingborgshem har till exempel rätt att behandla dina personuppgifter om det är nödvändigt för att uppfylla en skyldighet som vi har enligt lag, om det är nödvändigt för att vi ska kunna utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i vårt ansvar som fastighetsägare. Vi har rätt att behandla personuppgifter för att fullgöra avtal som vi ingår med dig. Vidare får vi behandla personuppgifter om du samtycker till det.

Om vi behandlar dina personuppgifter för att du har samtyckt till det, kommer du att få tydlig information om vad du samtycker till och hur du går till väga om du vill återkalla ditt samtycke.

Vem kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter hanteras av Helsingborgshem och ibland av dess personuppgiftsbiträden, det kan till exempel vara leverantörer av de datasystem som vi använder. Vi lämnar bara ut dina personuppgifter till annan tredje part om det behöver ske på grund av lagkrav, i kontakter med andra myndigheter på grund av till exempel tillsyn eller beslut eller för att vi ska kunna skydda våra eller en tredje parts rättigheter.

Överföring till tredje land

I de fall personuppgifter förs över till länder utanför EU/EES sker det bara om berört land har en så kallad adekvat skyddsnivå eller om överföringen omfattas av lämpliga skyddsåtgärder enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Allmän handling

De handlingar som kommer in till Helsingborgshem blir allmänna handlingar. Vem som helst kan begära att få ta del av dessa. Vi gör alltid en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen innan vi lämnar ut handlingar som innehåller personuppgifter.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Helsingborgshem följer arkivlagen. Det finns en dokumenthanteringsplan hos oss som anger hur, när och om vi får gallra som betyder att vi får slänga eller förstöra dokument som kan innehålla personuppgifter.

Dina rättigheter

Du har rätt att begära information om de personuppgifter vi behandlar om dig. Det gör du genom att kontakta Kundcenter eller maila till dataskydd@helsingborgshem.se.

Om du anser att de uppgifter som vi behandlar på något sätt är felaktiga eller irrelevanta, kan du begära att få dem rättade. I vissa fall kan vi ta bort uppgifter om dig, men vi får inte ta bort personuppgifter som ingår i allmänna handlingar som ska arkiveras.

Du får när som helst återkalla ett samtycke som du har lämnat. Det innebär att vi inte får fortsätta att behandla uppgifter om dig för det ändamål som samtycket omfattar. Ett återkallande påverkar inte lagligheten av den behandling som skett innan samtycket återkallades.

Du har rätt att vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter, om du vill klaga på den personuppgiftsbehandling som sker. Läs mer på integritetsskyddsmyndighetens webbplats.

Om du vill kontakta oss

Om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du vända dig till vårt Kundcenter. Du kan även mejla till dataskydd@helsingborgshem.se.

Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet för Helsingborgshem kan du mejla till dso.helsingborgshem@jpinfonet.se.


Vi skyddar dina personuppgifter

Det är viktigt för oss och att du kan känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en enskild levande person. Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter alltid är skyddade hos oss och att de behandlingar vi gör sker i enlighet med gällande dataskyddsregler. Här beskriver vi hur och varför vi behandlar dina personuppgifter i våra marknadsföringsaktiviteter. Helsingborgshem AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

Varifrån samlar vi in uppgifter?

Vi samlar in de personuppgifter som du lämnar till oss i samband med att du registrerar dig för att prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev (direktmarknadsföring via e-post).

Behandlingen av personuppgifter

Ändamål

Direktmarknadsföring via e-post

Behandlingar som utförs

Helsingborgshem AB behandlar din e-postadress för att skicka information till dig om våra byggprojekt och information från våra samarbetspartners i olika stadsdelsutvecklingsprojekt
(t ex Helsingborgs stad och andra byggherrar).

Kategori av personuppgifter

E-postadress

Laglig grund: Samtycke, det vill säga du har själv registrerat dig. Du kan när som helst avregistrera dig.

Lagringsperiod: Vårt nyhetsbrev får du till dess du själv avslutar din prenumeration.

Dina rättigheter

Dataskyddslagstiftningen som träder i kraft den 25 maj 2018 ger dig ett antal rättigheter i förhållande till behandlingen av dina personuppgifter. Vi behandlar dina personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att uppfylla dina rättigheter.

Tillgång till dina personuppgifter

Du har rätt att begära att få en bekräftelse från oss om vi behandlar personuppgifter som rör dig, samt i sådant fall begära tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om dig, ett så kallat registerutdrag.

Begära rättelse

Vidare har du rätt, om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller ofullständig, rätt att begära att uppgiften ska rättas.

Återkalla samtycke

Du har rätt att, när som helst, återkalla ditt samtycke. Det betyder att om du återkallar ditt samtycke har vi inte rätt att fortsätta behandla dina personuppgifter. Genom att klicka på avregistreringslänken som finns i e-postutskick kan du enkelt dra tillbaka ditt samtycke.

Radering

Under vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade, till exempel om behandlingen stödjer sig på ett samtycke och du återkallar detta samtycke. Detta gäller dock inte om vi exempelvis är skyldiga enligt lag att bevara uppgifterna.

Här kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter. (LÄNK TILL DATASKYDDSPOLICY)

Vem kontaktar jag vid frågor?

Om du har några frågor om vår behandling av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta Kundcenter. Om du inte är nöjd med det svar du har fått har du rätt att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.


Information om cookies

Cookies är små textfiler som lagras på datorn, surfplattan eller mobilen hos dig som besöker webbplatsen. Vi använder cookies på helsingborgshem.se för att samla in besöksstatistik och på Mina sidor. Vi använder insamlad statistik för att vidareutveckla webbplatsen och underlätta för dig som besöker webbplatsen.

Ingen personlig information, som e-post eller namn, sparas om besökaren. Vi använder två typer av cookies:

  • en permanent cookie ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid.
  • en sessionscookie lagras tillfälligt i datorns minne under tiden en besökare är inne på en webbsida. Sessioncookies försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar cookies så klickar du på ”Neka alla”. Om du godkänner att vi samlar in besöksstatistik om dig på webbplatsen klickar du på ”Acceptera”. Du kan också acceptera att endast nödvändiga kakor används.

Om du tidigare accepterat cookies men ångrat dig kan du stänga av cookies i din webbläsares säkerhetsinställningar och ställa in webbläsaren så att du får en fråga varje gång webbplatsen försöker placera en cookie på din dator. Du kan även genom webbläsaren radera dina tidigare lagrade cookies. Se din webbläsarens hjälpsidor för mer information om detta. Om du väljer bort cookies kan vissa sidor hindras från att visas korrekt, eller så får du ett meddelande om att du måste tillåta cookies för att kunna visa det som kräver cookies på webbplatsen.


Kamerabevakning

Helsingborgshem förvaltar bevakningskameror som har monterats inom och i anslutning till fastigheter som vi äger. Om en plats är föremål för kamerabevakning framgår detta av skyltning på platsen. Helsingborgshem behandlar dina personuppgifter om du blir filmad med en av dessa kameror. På denna sida beskrivs hur vi i ett sådant fall behandlar dessa personuppgifter.

Vem behandlar dina personuppgifter?

Helsingborgshem är personuppgiftsansvarig för all kamerabevakning vi förvaltar.

Laglig behandling

När vi behandlar dina personuppgifter sker detta enligt gällande lagstiftning. Behandlingen innebär att vi samlar in och lagrar dina personuppgifter. Vi behandlar bara de uppgifter vi behöver och vi vidtar nödvändiga åtgärder för att skydda åtkomsten till dina personuppgifter. Du har rätt att ta kontakt med oss för att få veta om vi behandlar personuppgifter som rör dig, se mer om dina rättigheter nedan.

Vilka uppgifter behandlas?

Om du syns i en filmupptagning som har utförts av Helsingborgshems kameror utgör den filmsekvensen en personuppgift. Filmsekvensen är då en personuppgift som behandlas.

Vad använder vi dina uppgifter till?

Syftet med den personuppgiftsbehandling som sker genom kamerabevakning, är att kunna förebygga, förhindra eller upptäcka brott, samt att säkerställa trygghet och ordning i våra fastigheter.

När har vi rätt att behandla personuppgifter?

Den rättsliga grunden för behandlingen av dessa personuppgifter är att behandlingen är nödvändig för att Helsingborgshem ska kunna fullgöra uppgifter av allmänt intresse.

Vem kan få tillgång till dina personuppgifter?

De personuppgifter som behandlas genom kameraövervakningen hanteras av anställda på Helsingborgshem. Dina personuppgifter lämnas endast till annan tredje part när detta behöver ske på grund av krav i lag.

Allmän handling

Film från Helsingborgshems bevakningskameror är en allmän handling. Vem som helst kan begära att få ta del av dessa filmer. Det sker dock alltid en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen innan vi lämnar ut handlingar som innehåller personuppgifter.

Överföring till tredje land

De personuppgifter som behandlas av Helsingborgshems kamerabevakning kommer inte att överföras till länder utanför EU/EES.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Bevakningsfilm raderas efter 3 dygn.

Dina rättigheter

Du har rätt att begära information om vilka personuppgifter Helsingborgshem behandlar om dig. Du kan göra din begäran genom att skicka oss ett e-mejl eller komma in med en skriftlig begäran per post. Den ska i så fall vara undertecknad av dig och du ska ange ditt namn och personnummer. Uppgifterna behövs för att vi ska kunna säkerställa att vi lämnar uppgifterna till rätt person.
Om du anser att de uppgifter som vi behandlar på något sätt är felaktiga eller irrelevanta, kan du begära att få dem rättade. I vissa fall kan vi ta bort uppgifter om dig, men vi får inte ta bort personuppgifter som ingår i allmänna handlingar som ska arkiveras. Under vissa förutsättningar har du rätt att begära att Helsingborgshem begränsar sin behandling av dina personuppgifter. Förutsättningarna för rätten att kräva sådan begränsning framgår av Artikel 18 i EU:s dataskyddsförordning.
Du har rätt att vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter, om du vill klaga på den personuppgiftsbehandling som sker.

Säkerhet för dina personuppgifter

Helsingborgshem arbetar ständigt med att vidta de lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder som kan krävas för att skydda dina personuppgifter.

Om du vill kontakta oss

Om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du börja med att läsa vår dataskyddspolicy på vår hemsida, men om du ändå har frågor så är du välkommen att mejla till info@helsingborgshem.se.
Du kan också skriva brev till oss:
Helsingborgshem
Box 3055
250 03 Helsingborg


Tillgänglighetsredogörelse

Helsingborgshem AB står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Här beskriver vi:

  • vad Helsingborgshem har gjort för att uppfylla lagen om tillgänglighet i digital offentlig service
  • eventuella kända tillgänglighetsproblem med webbplatsen
  • hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem

Webbplatsens tillgänglighet

Helsingborgshem AB är ett allmännyttigt bostadsbolag som ägs av Helsingborgs Stad, därför omfattas vi av och följer lagen om tillgänglighet i digital offentlig service.

Ta reda på mer om Helsingborgshem.

Ta reda på mer om lagen om tillgänglighet i digital offentlig service.

Den här webbplatsen är delvis förenlig med WCAG nivå 2. Exempel på innehåll som inte är tillgängligt och som kommer att åtgärdas beskrivs under avsnittet ”Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet” längre ner på sidan.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet till oss

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, så kan du kontakta oss för att rapportera detta så att vi får kännedom om problemen.

Du kan också höra av dig om du behöver information från webbplatsen i något annat format än det som webbplatsen erbjuder genom att kontakta vårt Kundcenter.

Anmälan om tillsyn till Myndigheten för digital förvaltning

Myndigheten för digital förvaltning är ansvarig för att se till så att aktörer som omfattas av lagen om tillgänglighet i digital offentlig service följer den. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta myndigheten och påtala det.

Anmäl bristande tillgänglighet till Myndigheten för digital förvaltning här.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Webbplatsen är delvis förenlig med WCAG nivå 2. Exempel på innehåll som inte är tillgängligt på webbplatsen idag och som kommer att åtgärdas beskrivs nedan.

  • Bildlänk saknar alternativ text (Linked image missing alternative text) – För att skärmläsare ska kunna erbjuda en text istället för bilden behövs en så kallad alt-text.
  • Tom länk/tom knapp (Empty link/Empty button) – Länken/knappen representeras bara av en ikon vilket innebär att en synskadad inte har någon chans att få reda på vad länken/knappen gör.
  • Kontrastfel (Contrast errors) – För att öka möjligheten att läsa för personer med nedsatt syn så finns uppsatta ration för kontrast som behöver följas.
  • Marginaljusterad text (Justified text) – Stora block med marginaljusterad text kan påverka läsbarheten negativt.
  • Överflödig länk (Reduntant link) – Länkar bredvid varandra länkar till samma ställe.
  • Trasig sidlänk (Broken same-page link) – Länken som går till en specifik paragraf på aktuell sida är trasig och kommer inte att fungera.
  • Tabb-indexering (Tabindex) – Se om tabb-indexeringen verkligen behövs och att elementen i så fall följs åt efter önskat sammanhang.
  • Hoppat över rubrik-nivå (Skipped heading level) – Om nivån på rubriker inte följer logisk ordning (huvudrubrik, underrubrik 1, underrubrik 2 osv) kan innehållet uppfattas som rörigt och det kan bli svårt att få ett korrekt sammanhang av sidan.
  • PDF:er är inte tillgänglighetsanpassade.

Problemen som beskrivs ovan beräknas vara åtgärdade senast i februari 2024 och kommer då att uppfylla WCAG nivå 2. Detta innebär att användaren ska kunna:

  • Förstora text
  • Navigera med tangentbord istället för mus
  • Träffa klickbara ytor (bilder, knappar, länkar, ikoner etc)
  • Lyssna på sajten med skärmläsare
  • Uppfatta designelement (tillräckliga kontraster, tydliga knappar, länkar etc.)

Så har vi testat webbplatsen

Vi har med hjälp av vår systemleverantör FAST2 utfört automatiska tester (bl.a. med testprogrammet Wave).