Hela Helsingborg Hejade på Drottninghög. VM kväll blev folkfest
Besökare från hela Helsingborg och runt omkring samlades i Drottninghögsparken när Sverige mötte Nederländerna i den andra gruppspelsmatchen i fotbolls VM 2026, lördagen den 20 juni. Matchen visades på storbild och det blev en eftermiddag och kväll fylld av gemenskap och härlig VM stämning.
Drygt 1 500 samlades på picknickfiltar runt om i parken för att umgås, äta och dela upplevelsen tillsammans. Programmet startade redan under eftermiddagen med olika fotbollsaktiviteter som målskytte, fotbollsregn från scen och Human Football. Det fanns också ansiktsmålning, tipspromenad och food trucks. Stämningen ramades in med musik från DJ.
Konferencier var Rijal Mbamba som inför avspark tillsammans med publiken sjöng nationalsången. När matchen drog igång hade publiken samlats framför storbildsskärmen. Trots ett tungt resultat, Sverige förlorade med 5 - 1 mot Nederländerna, blev det en trevlig kväll med härlig stämning.
Evenemanget Hela Helsingborg Hejar är en del av firandet av Drottninghögs 60 årsjubileum. Tillsammans med Helsingborgs stad arbetar Helsingborgshem långsiktigt för att utveckla området och göra Drottninghög till en ännu mer attraktiv plats att leva och bo på. Utvecklingen sker inom ramen för Projekt DrottningH. Genom aktiviteter som Hela Helsingborg Hejar ges fler möjlighet att besöka, uppleva och ta del av utvecklingen på plats.
Hela Helsingborg Hejar arrangerades av Helsingborgs stad och Helsingborgshem, i samarbete med: Eskilsminne IF, Helsingborgs IF, Kraftkällan Evenemang, ICA Maxi Helsingborg, Stadium och Stenströms.
Se film och bilder från kvällen
Kvällens konferencier Rijal Mbamba, tillsammans med Samir Kafedzic, Projekt DrottningH och Jenni Wehrmann, strategisk projektutvecklare, Helsingborgshem.