Helsingborgshem byter fastighetssystem - så här påverkas hyresgäster och bostadssökande

Tre personer för en dialog framför en dator

Den 15 oktober byter Helsingborgshem fastighetssystem. Systemet skapar förutsättningar för bättre digitala tjänster och möjliggör relevant och personlig information till hyresgästerna via Mina sidor på Helsingborgshems webbplats och i en ny app. De som står i Helsingborgshems bostadskö behöver skapa ett nytt konto på Helsingborgshems webbplats för att hämta sina befintliga köpoäng från det gamla systemet.

Vitec levererar det nya systemstödet som Helsingborgshem går över till den 15 oktober. Då möts Helsingborgshems kunder – hyresgäster och bostadssökande – av en ny webbplats och nya Mina sidor som även finns som app.

Framöver kommer hyresgästerna lättare att kunna följa sina ärenden och ta del av information om sin bostad och sitt bostadsområde via Mina sidor. Ett annat exempel är att möjligheten att göra en felanmälan direkt på webben förbättras och framöver kommer man även kunna kommunicera direkt med den medarbetare som hanterar ens ärende.

– Med Vitec kommer vi ha en mer transparent och tillgänglig kommunikation med våra kunder. Systemet ger oss också förutsättningar för bättre digitala tjänster och ger oss en modern och informationssäker teknisk plattform att jobba i, säger Sofie Lilja, projektledare för införandet av fastighetssystemet på Helsingborgshem.

Efter en lång förberedelsetid sätts systemet i drift under tisdagen den 15 oktober.

– När vi startar upp i mitten av oktober har vi en grund att utgå ifrån, sedan kommer vi succesivt fylla på med funktioner i takt med att vi lär oss systemet och utvecklar nya arbetssätt utifrån våra kunders behov, säger Sofie Lilja.

Bostadssökande har ett år på sig att hämta sina köpoäng genom att registrera sig på nytt via hemsidan

– Köpoängen kommer finnas kvar om du skapar ett nytt konto och registrerar dig inom ett år från den 15 oktober. Vi kommer skicka ut flera påminnelsemejl, precis som vi gör idag till de som samlar köpoäng, berättar Sofie Lilja.

Helsingborgshems befintliga hyresgäster kan logga in via helsingborgshem.se på Mina sidor från den 15 oktober där relevant information som rör ens bostad finns. Alla som idag samlar köpoäng behöver, efter den 15 oktober, logga in på den nya hemsidan, registrera sig på nytt och hämta upp sina köpoäng från det gamla systemet.

Mellan den 8 och 14 oktober kan man inte logga in på helsingborgshem.se - så får kunderna hjälp denna period:

I samband med förberedelse inför systemskiftet kommer man inte kunna logga in på Mina sidor på helsingborgshem.se mellan den 8 och 14 oktober. Likaså går det inte att söka lediga lägenheter eller andra objekt under dessa dagar. Man kan inte heller boka tvättstuga digitalt. Under den här perioden kommer Helsingborgshems Kundcenter att vara extra bemannat och hjälper till med felanmälan, akut felanmälan, att boka övernattningsrum och gemensamhetslokal samt att säga upp kontrakt.

Vad är ett fastighetssystem?

Helsingborgshems fastighetssystem är det digitala system som hanterar all information om våra fastigheter, kunder och bostadssökande. Fastighetssystemet används dagligen av Helsingborgshems medarbetare när vi arbetar med felanmälningar, hyr ut lägenheter eller skickar hyresavier.