Så söker du studentlägenhet
1. Skapa ett konto på Mina sidor
För att kunna söka en studentlägenhet hos oss behöver du skapa ett konto och registrera dig som sökande på Mina sidor.
2. Uppfyller du våra grundkrav?
För att hyra en studentlägenhet måste du studera på universitet eller högskola. Du behöver studera på minst 50 %.
3. Ladda upp intyg
I samband med att du söker en studentlägenhet ska du ladda upp antagningsbesked eller registreringsbevis i PDF-format under Min profil på Mina sidor. Du laddar ner ditt antagningsbevis från www.antagning.se. Kontakta oss på student@helsingborgshem.se om du behöver komplettera dina uppgifter.
4. Anmäl intresse
Vi har inget kösystem för studentlägenheter utan vi hyr ut dem utifrån principen "först till kvarn". Du hittar våra lediga studentlägenheter under Lediga studentlägenheter här på webbplatsen. När du anmäler intresse för en studentlägenhet reserveras den för dig. Intresseanmälan är bindande. Du kan därför inte anmäla intresse för flera studentlägenheter.
5. Signera kontrakt
I sista steget kontrollerar vi dina studieintyg. Om allt ser okej ut skickar vi ditt kontrakt via mejl för signering med svenskt BankID eller sms-kod. Ett signerat kontrakt är bindande och har tre månaders uppsägningstid. När du signerat ditt kontrakt får du en bekräftelse på din e-post.
När du har signerat ett kontrakt är du spärrad från att söka andra studentlägenheter hos oss i sex (6) månader.
Läs mer om våra studentboenden här.
1. Create an account on Mina sidor (My pages)
To apply for a student apartment with us, you need to create an account and register as an applicant on Mina sidor (My Pages). If you are an international student, you do not need a Swedish social security number to create an account or apply for a student apartment.
2. Do you meet our basic requirements?
To rent a student apartment, you must be studying at a university or college, and your study rate must be at least 50 percent.
3. Upload certificates
When you apply for a student apartment, you must upload your admission letter or registration certificate in PDF format under Min profil (My profile) on Mina sidor (My pages). You can download your admission certificate from www.antagning.se. Contact us at student@helsingborgshem.se if you need to supplement your information.
4. Register your interest
We do not have a waiting list for student apartments, we rent them out on a first come, first served basis. You can find our available student apartments under Lediga studentlägenheter on this website. When you register your interest in a student apartment, it is reserved for you. The expression of interest is binding. You cannot register interest in more than one student apartment.
5. Signing contracts
As a last step, we check your study certificates. If everything looks okay, we will send your contract via email for signing with a Swedish BankID or SMS code. A signed contract is binding and has a three-month cancellation period. Once you've signed your contract, you'll receive confirmation via email. Please note that once you have signed a contract, you will be blocked from applying for other student apartments with us for six (6) months.